Tänä vuonna eMetsä juhlii jo 20-vuotista taivaltaan metsänomistajien arkea helpottavana verkkopalveluna. Matkalle on mahtunut paljon uudistuksia, mutta viimeisimmän vuoden aikana Stora Enson metsänomistajille tarjoama digitaalinen työkalupakki on kokenut täyden muodonmuutoksen. Vaan kuinka syntyi uudistettu metsänomistajan verkkopalvelu? Kuinka suunnittelijoiden visio kehittyi, jalostui ja nyt palvelee 24/7 kaikkia metsänomistajia?
Sanonta ”suutarin lapsella ei ole kenkiä” ei päde metsänomistajan verkkopalvelu eMetsän kehitystä luotsaavaan Jyrki Piiroiseen, sillä tietojärjestelmien hallinnan lisäksi miehellä on vahva metsätausta. Vuonna 2014 sukupolvenvaihdoksen myötä metsänomistajaksi tullut Piiroinen oli ensimmäisen kerran raivaussahan varressa jo 12-vuotiaana ja hoitaa edelleen pääsääntöisesti yhdessä isänsä kanssa tilansa metsänhoitotyöt.
Vaikka Piiroinen onkin melko perinteinen metsänomistaja – se stereotyyppinen, joka metsästää, hoitaa itse metsänhoitotöitä ja autonperässä kuljettaa kanisterissa kaksitahtibensaa, on miehellä toinenkin puoli. Piiroinen nimittäin asuu Tampereella, kun taas hänen metsätilansa sijaitsee Enossa, peräti 450 kilometrin päässä. Etäisyys ei kuitenkaan ole este, sillä metsää hoidetaan sujuvasti eMetsän avulla myös Tampereen kodin lämpimässä.
”Metsänomistamisen myötä on tullut kosketuspintaa kehittää palveluita ja järjestelmiä metsänomistajille, kun asioita voi peilata oman kokemuksen kautta. Sitä miettii, miten itse haluaisi metsäasioiden toimivan”, kuvailee Piiroinen.
Metsäkonttori omassa olohuoneessa
eMetsä muuttaa Jyrkin kodin ajoittain henkilökohtaiseksi metsäkonttoriksi, jossa hän voi hoitaa kaikki metsiinsä liittyvät asiat. Verkkoneuvottelut, puukaupat ja metsäsuunnitelmat ovat kaikki klikkauksen päässä digitaalisesta metsäseikkailusta.
”Itselle on tullut metsänhoitoon semmoinen tapa, että siellä rauhallisempina joulun välipäivinä tulee käytettyä aikaa ottamalla metsäsuunnitelma auki siellä digitaalisessa ympäristössä ja katsomalla mitä hommia eMetsä ensi vuodelle ehdottaa ja sen mukaisesti suunnitella tulevaa”, valaisee Piiroinen.
Vaikka digitaalisuus ei tuokaan mukanaan metsän tuoksua, se tarjoaa kätevyyttä ja helpottaa päätöksentekoa. eMetsä poistaa epätietoisuutta, kun metsäasioita voi itsekin suunnitella. Sen myötä metsänhoidosta tulee suunnitelmallisempaa, joka puolestaan lisää sen kannattavuutta. Valmiit toimenpide-ehdotukset tuovat selkeyttä ja varmuutta tekemiseen olitpa metsäasioissa aloittelija tai konkari.
”Kun on suunnitelma jo alkuvuodesta selvillä, niin saa loppuvuodeksi mielenrauhan metsäasioissa.”
Jyrki Piiroinen
”Kun on suunnitelma jo alkuvuodesta selvillä, niin saa loppuvuodeksi mielenrauhan metsäasioissa. Samalla voi lähettää metsäasiantuntijalle tarjouspyyntöjä puukaupasta tai niistä metsänhoitotöistä, joita en itse tee”, Piiroinen kertoo tavoistaan.
Jatkuvalla matkalla pitkin metsänomistajan digiuraa
eMetsän historian alkutaipaleesta nykyhetkeen on palvelu kehittynyt harppomalla eteenpäin ja nyt metsänomistajalla on palvelussa mahdollisuus suunnitella, tehdä itse merkintöjä, lähettää viestejä asiantuntijoille, pyytää tarjouksia ja vuorovaikutteisesti hallinnoida koko metsäomaisuuttaan. Vahvan tunnistautumisen kautta kaikki tiedot pysyvät visusti tietoturvallisesti yhdessä paikassa, eikä sopimuksia ja tositteita tarvitse kaivella piirongin laatikoista.
eMetsästä on matkan aikana kehittynyt kuin oman metsän huoltokirja, josta löytyy joka kuviolle oma ”huolto-ohjelma” päätöksenteon helpottamiseksi.
Piiroinen alleviivaa sitä, miten palvelu ei ole pelkkä tuote vaan jatkuvasti kehittyvä työkalu, joka tuo uusia hyödyllisiä ominaisuuksia metsänomistajien arkeen. ”Maatilan poikana voin sanoa, ettei työ tekemällä lopu. Myös digitaalisten palveluiden kehitys on aina matka, joka edetessään muovautuu ja luo lisää kehitettävää ja parannettavaa”.
eMetsää kehitetään yhdessä metsänomistajien kanssa
Piiroinen korostaa, että eMetsä on tehty työkaluksi nimenomaan metsänomistajille. eMetsän monipuolinen metsäsuunnitelma, karttanäkymät sekä verotyökalu on suunniteltu yhdessä metsänomistajien kanssa ja tarkoituksena on lisätä suomalaisten metsänomistajien ymmärrystä metsästä ja etenkin omasta metsätilastaan.
Suunnittelussa ja kehittämisessä on metsänomistaja koko ajan keskiössä. Palvelulla vastataan metsänomistajien aitoihin tarpeisiin ja kehitys tapahtuu aina metsänomistajia kuunnellen ja yhdessä ideoiden.
Metsänomistajan ei tarvitse hallita erityisiä digi- tai metsätaitoja, vaan palvelu opastaa eteenpäin.
”Meillä pitää olla varmuus, että tarjotaan sellaisia palveluita, joita meidän asiakkaamme oikeasti myös haluavat. Kun tuotantoon on saatu kehityksessä ollut asia, niin projektissa mukana olevilta metsänomistajilta pyydetään kommentit, joiden perusteella pyritään kehittämään tuotetta aina vain paremmaksi”, Piiroinen tiivistää. ”Me halutaan olla läsnä ja osa metsänomistajien elämää joka päivä ja koko metsän elinkaaren aikana”.
Metsänomistajan verkkopalvelu on tehty niin, että sopii kaikille
eMetsä on suunniteltu helppokäyttöiseksi järjestelmäksi, jonka avulla metsäasioita voi hoitaa etä- ja lähimetsänomistajat, nuoret ja vanhat sekä kokeneet ja vasta aloittelevat metsänomistajat.
”Kehityksessä on hyvin paljon otettu huomioon asiakkaat eri lähtökohdista, jotta kaikki saavat palvelusta lisäarvoa”, Piiroinen tiivistää.
Metsänomistajan ei tarvitse hallita erityisiä digi- tai metsätaitoja, vaan palvelu opastaa eteenpäin riippuen käyttäjän lähtötasosta. Jos metsänomistaja on vielä aloittelija metsäasioissa, niin palvelu tuo tarjolle vain keskeisimmät tiedot metsäasioiden hoitamiseen tai tarjouspyynnön tekemiseen. Kokeneempi metsänomistaja puolestaan pystyy porautumaan tiedoissa hyvinkin tarkkaan oman metsän dataan, kuten eri puulajien tukkijakaumaan tai biodiversiteettitietoihin.
”Itselle eMetsässä on tärkeintä, että voimme tukea metsänomistajaa ja tehdä metsäasioiden hoidosta mahdollisimman vaivatonta. eMetsästä ei ainoastaan löydy dokumentit ja metsävaratieto, vaan palvelu on huomattavasti moniulotteisempi. Se tarjoaa myös tietoa ja oppia metsänomistamiseen”, Piiroinen summaa.
”Miehän tulin omaan mehtääni”
”eMetsä ei ole mikä tahansa digipalvelu vaan yhteys sinne omaan metsään. Palvelu on hyvin henkilökohtainen – uudenlainen tapa kokea ja hallita metsää. Ei mennä vain tietokoneelle, vaan astutaan omaan digitaaliseen metsään”, Piiroinen muotoilee.
Kysyttäessä Piiroiselta mikä eMetsässä on metsänomistajan kannalta erityistä, ei vastausta tarvitse kauaa hakea.
”Verotyökalu itsessään on klassikko ja tuo helpotusta jokavuotiseen verosavottaan. Se on tosi näppärä, kun ei tarvitse alveja laskea itse ja muistella, että mitenkäs ne menivätkään. Riittää, että kuitit ja tositteet kirjataan ja järjestelmä laskee ne automaattisesti. Hyvin yksinkertainen, kun ilmoitukset pystyy myös suoraan lähettämään verohallintoon”, Piiroinen kehuu palvelua.
Aktiivisten käyttäjien määrä vahvassa kasvussa
Myös metsänomistajat ovat huomanneet eMetsän monipuolisuuden ja käyttäjämäärä on kovassa kasvussa. Myös aktiivisuus palvelussa on lisääntynyt ja metsäasioita hoidetaan sujuvasti palvelun kautta.
eMetsä tarjoaa metsänomistajalle keinon hallita metsätilaansa kokonaisvaltaisesti. Verkkoneuvottelut ja digitaalinen metsäsuunnitelma tekevät metsänhoidosta paikasta ja ajasta riippumatonta. Tarjoukset voi pyytää ilman fyysistä tapaamista ja sopimusten edistymistä voi seurata reaaliajassa.
”Ei tarvitse ottaa stressiä, että pitäisi ajaa palstalle Sotkamoon tai varata tapaamista – voi vain tehdä tarjouspyynnön eMetsästä ja paikallinen metsäasiantuntija laittaa tarvittavat tiedot usein hyvien metsänhoitovinkkien kera omaan eMetsään, jossa niihin voi sitten rauhassa tutustua ja miettiä toimenpiteitä yhdessä eteenpäin”, Piiroinen selventää.
”Hitsi, tämä on muuten oikeasti aika hyvä”
Paljon metsässä aikaa viettävä Piiroinen suosittelee ottamaan käyttöön myös kännykälle ladattavan eMetsän mobiilisovelluksen.
Liikkuipa metsässä marjassa tai metsänhoitotöissä, niin omaa metsää tulee seurattua metsänomistajan silmin, jolloin huomioi metsään liittyviä asioita. Näitä huomioita voi eMetsään myös itse lisätä talteen. Metsänomistaja voi vaikka havainnollistaa metsän kehitystä eri vuosina otetuilla valokuvilla tai kirjoittaa tarkentavia kuviotietoja.
”Minä etenkin metsällä kulkiessani katselen kännykkäsovelluksesta, että missä kuviolla olen menossa ja mikäs tämän kuvion tilanne ja mitäs tälle pitäisi tehdä. Metsäsuunnitelma pysyy ajantasalla, kun voi kätevästi samantien laittaa kommentin tai kuitata, jos joku toimenpide on tullut itse tehtyä eikä se ole vielä päivittynyt. Ja tarvittaessa lisään tarkentavan valokuvan”, Piiroinen ohjeistaa. ”Meillä on metsäyhtymä, niin ne samat tiedot voi halutessaan jakaa sitten siskollekin katsottavaksi”, Piiroinen lisää.
”Aidosti voin sanoa, että pari kertaa on tullut metsässä vastaan tilanne, että itsekin olen hämmästynyt, miten hyvä tämä palvelu on”, Piiroinen naurahtaa. ”Läppärillä voi tehdä enemmän suunnitellumpaa metsänhoitoa. Mobiili puolestaan on metsässä liikkuessa kätevä apuväline tai jos haluaa nopeasti kännykästä katsoa, että mitenkäs tämä homma meni, kertoo Piiroinen eri vaihtoehdoista.
Mobiilisovelluksesta löytyy myös turvallisuustyökalu, joka on suunniteltu parantamaan yksin metsässä liikkuvan turvallisuutta, ja antamaan metsänomistajalle ja etenkin läheisillesi mielenrauha.
”Omalle isäukolle olen sanonut, kun on metsässä ollut yksin, että laittaa turvallisuustyökalun kännykästä päälle” Piiroinen vinkkaa.
Rohkeasti rekisteröitymään palveluun
Piiroinen kutsuu kaikki metsänomistajat mukaan eMetsän käyttäjiksi. Hän alleviivaa palvelun avoimuutta ja maksuttomuutta sekä lupaa, että eMetsä tekee metsänomistamisesta vaivatonta ja entistäkin palkitsevampaa.
eMetsän asiakaspalvelusta on myös aina saatavilla apua palvelun käytössä, joko puhelimitse tai livechatin kautta. Ja myös kaikki Stora Enson metsäasiantuntijat opastavat mielellään palvelun käytössä.
”Monet metsänomistajat ovat palvelun jo ottaneet omakseen, joten rohkeasti vain rekisteröitymään ja kokeilemaan vaikka tarjouspyynnön lähettämistä”, Piiroinen lopuksi rohkaisee.
Kuvat: Jyrki Piiroisen kotialbumi