fbpx
eMetsä eMetsä keyboard_arrow_right
10.3.2021

Stora Enso aloitti automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäytön havupuuhakkeen kuljetukseen Uimaharjun tehtaalla Joensuussa vuosi sitten. Ilman kuljettajaa liikkuvan ajoneuvon avulla selvitetään, paljonko automatisoiduilla kuljetuksilla voidaan vähentää päästöjä ja parantaa turvallisuutta. Auton kuusi aistia mahdollistavat sen turvallisen liikkumisen tehdasalueella. Testi jatkuu syksyyn 2021 saakka.

Automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäytöllä Stora Enso on vuoden aikana kerännyt lisätietoa siitä, millaisia ympäristö- ja turvallisuushyötyjä sekä kustannussäästöjä uudenlaisella ajoneuvolla voidaan saavuttaa tehdaskuljetuksissa.

”Automaattisen kuorma-auton käyttö on lisännyt huomattavasti turvallisuutta tehdasalueella erityisesti hakekasojen ja varastojen läheisyydessä. Lisäksi automatiikan avulla on vähennetty päästöjä. Testaaminen on sujunut hyvin, ja auto tekee oikeita asioita oikeissa paikoissa. Testin piti kestää vuoden verran, mutta päätimme jatkaa testausta, jotta saamme kattavammin kokemusta auton toimivuudesta eri vuodenaikoina”, sanoo operaatiojohtaja Lauri Kuusisto Stora Enson Suomen puunhankinnasta.

Jatkokäytössä esimerkiksi etävalvomoon siirtyvän kuljettajan työergonomia parantuu. Automaattisen kuorma-auton odotetaan pienentävän päästöjä automatiikan optimoidessa moottorinkäyntiä ja reittivalintaa. Vähentyvä polttoainekulutus tuo myös taloudellisia säästöjä.

Kuuden aistin auto havainnoi ympäristöä

Stora Enson Uimaharjun tehdasalueella sahan ja sellutehtaan välillä liikennöivän automaattisen ajoneuvon suurin nopeus on 20 kilometriä tunnissa. Kuorma-auto kuljettaa päivittäin noin 15 hakekuormaa sahalta sellun tuotantoon 1,4 kilometrin matkan. Sahauksen sivutuotteena syntyvää haketta hyödynnetään raaka-aineena sellun valmistuksessa.

Auton testauksessa turvallisuus on ykkösasia. Koekäytön alkuvaiheessa autossa on ollut kuljettaja valvomassa testin sujumista. Myöhemmin tänä vuonna auton kulkua on tarkoitus valvoa etäyhteydellä kulkuneuvon ulkopuolelta.

Auton turvatekniikassa otetaan huomioon monenlaisia asioita ja sitä voidaankin nimittää kuuden aistin autoksi. Aisteja ovat:

Mistä kyse?

Automaattisesti ajavan auton testaus on Stora Enson ja hakekuljetuksia operoivan Mantsinen Groupin yhteishanke. Ajoneuvon älykkään ohjausjärjestelmän ja varustelun toimittaa Hiab (osa Cargotecia), joka on kehittänyt järjestelmää yhdessä VTT:n kanssa. Turvallisuustyössä on mukana myös InnoTrafik ja VTT. Nokian Renkaat on mukana hankkeessa testaamassa Nokian Tyres IntuituTM -älyrenkaita.

Stora Enson saha ja sellutehdas

Stora Enson Uimaharjun saha valmistaa mäntysahatavaraa. Samalla tehdasalueella sijaitseva Stora Enson Enocellin sellutehdas tuottaa liuko- ja havupuusellua muun muassa tekstiiliteollisuuteen sekä paperiteollisuuteen. Tehdasalueella työskentelee yhteensä noin 300 henkilöä.

Metsäasiantuntija Seppo Rantanen palkittiin Metsäpäivillä
keyboard_arrow_rightLue kirjoitus
Kolme seikkaa, joilla Stora Enso rakentaa puunhankinnan turvallista arkea
keyboard_arrow_rightLue kirjoitus
Stora Enson Oulun tehtaan uusi suurinvestointi huipentuu vuoden 2025 alussa
keyboard_arrow_rightLue kirjoitus