fbpx
eMetsä eMetsä keyboard_arrow_right

Kuljettaja Asko Happosen väkivahva Kalmar RTD3126 -riippupihtikurottaja syöttää puuta kuorimoon Stora Enson Imatran tehtaiden Kaukopään puupihalla.

Yhdellä otolla kurottaja tyhjentää puupankkojen välistä neljäsosan autokuormasta kerrallaan. Huolellisessa tartunnassa ei yksikään pyöreä puu jää pois kyydistä. Puun, kuormaajien ja rekkojen yhteistyö on tarkkaan harkittua ja taiten tehtyä.

Kurottajan pihti painaa 10 000 kg, ja sillä nostetaan parhaimmillaan noin 20 tonnia painava puunippu pois junan tai tukkirekan kyydistä.

– Mitä painavampi nippu on, sitä lähempänä koneen tulee olla lastia, selvittää Asko Happonen. Koneen painopiste on korkealla ja edessä, mutta vankka kokemus ja koneen automatiikka auttavat Happosta työssään.

Toleranssi nostoon on vain 5 cm pihtien ja kärrin rungon välissä. Operaattoria auttavat kamerat ja peilit, mutta yhteistyötä tarvitaan jokaisessa nostossa. Autonkuljettaja ohjaa käsimerkein noston pinon pimeältä puolelta. – Toimintaohjeet opastetaan kuljettajille jo kentälle tultaessa ja kurottajakuski saa tiedon saapuvasta kuormasta ennakkoon.

Jos puukentällä ei ole autoja tai junaa tyhjennettävänä, puuta nostetaan joko välivarastohaarukoista kuorimoon tai pinoista kuorimoon. Tärkeintä on, että puun syöttö on jatkuvaa. Kuorimarummussa on parhaimmillaan satoja tonneja puuta, joten yksi 20 tonnin puulasti solahtaa jättiläisen kitaan rivakasti kuljetinta pitkin.

Ammattilainen

Kurottajakuski Asko Happonen on pitkän linjan metsäalan ammattilainen. Hänen ammattinimikkeensä on Wood handling – puunkäsittelijä. Aiemmin hän nosteli puita kuorimoon kaivinkonealustaisella laitteella.

Turvaetäisyys

Kurottaja painaa 80 000 kg lastattuna. Laitteen nostokorkeus on 7–8 metriä. Kuormattaessa erityisesti jäinen puu on liukas. Vaatii tarkkuutta asettaa pihdit niin, että pöllit pysyvät kyydissä. Turvaetäisyys nostoa ohjaavaan autonkuljettajaan on 10 metriä.

Turvallisuus

Ilmastoidussa ohjaamossa on suojarakenne, jonka tulee kestää 30 000 kg, jos kuorma tippuu päälle. Ohjaamon näkyvyys on rajallinen, vaikka peilit ja kamerat auttavat. Kurottajan Cyclope-järjestelmä hälyttää, kun 50 metrin päässä tai lähempänä on auto tai ihminen, jolla on mukanaan lähetin.

10 bar

Yksi kuormaajan rengas maksaa 10 000 euroa, ja siinä on yli 10 baarin paine raskaan taakan vuoksi. Paine tarkistetaan viikoittain. Jos kumi vuotaa, kuormaaja kallistuu ja ajo lopetetaan siihen. Muuten renkailla ajaa noin 10 000 tuntia.

900 000 euroa

Kurottajan listahinta on noin 900 000 euroa, ja sitä huoltavat vain koulutetut ammattilaiset. Kaukopään kurottajat tarkistetaan vuosittain ja vanhemmat koneet puolivuosittain ulkopuolisen tarkastajan toimesta. Silloin käydään läpi muun muassa korvakkeet ja nostimet nostolaitteiden lakisäännösten sekä Stora Enson omien standardien mukaan.

1 000 litraa

Polttoainetta kurottajassa on noin 1 000 litraa. Kurottaja tankataan kerran vuorokaudessa ennen yövuoroa. Kuljettaja ei tee tankkaamisen lisäksi muita huoltotoimenpiteitä kuin täyttää pissapojan.

14 000 kg

Kuormaajan vaaka eli puntari tarkistetaan jokaisen vuoron alussa. Sillä nostetaan ilmaan 14 000 kg:n betonipuntti. Pihtivaa’an mittaustulosta käytetään operatiivisiin tarkoituksiin. Otannalla verrataan myös pihtipuntarin kilotulosta upotusmittauksella saatuun tilavuustulokseen.

500 m3

Stora Enso vastaanottaa Imatran tehtaiden puumäärästä noin 50 prosenttia junalla ja 40 prosenttia autolla ja loput tulevat laivalla. Puuta tulee yhteensä 4 600 000 m3 vuodessa ja kaikki pyöreä puu käsitellään puukentällä. Tunnissa puretaan noin kymmenen autollista eli noin 500 m3 puuta.

Yhdellä otolla 20 tonnia puuta

Tiesitkö, että Stora Enson kuorimoon menevät puut kulkevat massiivisten kurottajien pihdeissä? Yhdellä otolla järeä laite nappaa jopa 20 tonnin lastin. Kurottajat työskentelevät yötä päivää, jotta puuvirta on katkeamaton. Katso videolta, miten tämä jättiläismäinen laite työskentelee!

Artikkeli on julkaistu Terve Metsä-lehdessä 1/2022

Teksti ja kuva: Mikko Nikkinen

Maanmuokkaus on tärkeä osa metsänhoitoketjua
keyboard_arrow_rightLue kirjoitus
Sekapuusto kestää muuttuvaa ilmastoa paremmin
keyboard_arrow_rightLue kirjoitus
Yö taivasalla – nuku yö ulkona
keyboard_arrow_rightLue kirjoitus