Tämän päivän pakkauksen täytyy olla kestävä, kierrätettävä ja houkuttelevan näköinen. Sen täytyy myös liikkua sujuvasti kaupan ketjuissa.
Kasvavat vaatimukset saadaan samaan pakettiin Stora Enson Lahden pakkaustehtaalla, josta löytyy rautaista pakkausosaamista. Pakkaussuunnittelijat Outi Honkavaara ja Vilma Favén ovat osa kymmenen hengen suunnittelijatiimiä, joka ymmärtää asiakkaiden logistiikan ja prosessit.
Suurin osa Lahdessa suunnitelluista pakkauksista on kaupan kuljetuksissa käytettäviä aaltopahvipakkauksia. Niitä suositaan sekä kustannustehokkuuden että ympäristönäkökulmien takia. Uusiutuva raaka-aine voidaan kierrättää 7–9 kertaa.
Pakkauksen suunnittelu alusta loppuun on monivaiheinen prosessi, joka Lahdessa hoituu kuitenkin vain noin kahdessa kuukaudessa.
– Asiakkaan tarpeet selvitetään heti aloituspalaverissa. Pakkauksen täytyy toimia optimaalisesti asiakkaan pakkaamossa ja logistiikassa, ja sen valmistuksen täytyy olla kustannustehokasta. Hyvä pakkaus miellyttää myös silmää, 24 vuotta Lahdessa työskennellyt teollinen muotoilija Honkavaara kertoo.
Pakkaussuunnittelu ei aina lähde nollasta, sillä pakkausten rakenteissa käytetään eurooppalaisia standardeja. Niiden pohjalta tuotteelle aletaan räätälöidä juuri sille sopivaa pakkausta.
– Räätälöinti tarkoittaa ulkoasun lisäksi vaikkapa pakkauksen uudenlaisia avaamis- ja sulkemismekanismeja sekä käyttötapoja. Esimerkiksi tämän päivän verkkokaupassa tuote pitää usein voida palauttaa samassa pakkauksessa kuin missä se tulee, pakkaussuunnittelijat kertovat.
Lahden pakkaustehtaan palkittua suunnitteluosaamista
Lahden pakkaussuunnittelutiimi ottaa aktiivisesti osaa alan kansainvälisiin kilpailuihin, joista on tullut lukuisia palkintoja. Osa viime vuosien voittajista on saanut vaikutteita yhtiön moneen kertaan palkitusta tuoreen kalan kuljetuslaatikosta.
EcoFishBox-nimisessä innovaatiossa muovinen kalalaatikko korvattiin vuototiiviillä aaltopahvilaatikolla. Pakkauksen molemmissa kerroksissa on kosteudelta suojaava barrier-kalvo, ja upea painojälki vahvistaa tuotteen arvomielikuvaa.
– Toinen tämänvuotisista pakkausalan World Star -kilpailun voittajistamme, leikkokukille tarkoitettu vuototiivis kuljetus- ja myyntipakkaus, on saanut inspiraationsa kalalaatikosta. Muoviämpärin korvaava kukkapakkaus on tätä päivää. Palkintokriteereinä oli juuri muovimäärän vähentäminen ja kuljetuslogistiikan tehostaminen, Lahden tehtaan Design Manager Mikko Heimola mainitsee.
Kalalaatikko innoitti myös erään jäätelötehtaan pohtimaan pakkauksiaan.
– Asiakkaamme oli kuljettanut jäätelöään myyntiin metallisissa ja muovisissa pakkauksissa, jotka vietiin joka käytön jälkeen pesuun ja uudelleen käytettäviksi. Nyt haluttiin kertakäyttöinen, mutta kierrätettävä pakkaus. Ensimmäinen haaste oli se, että pakkauksesta haluttiin pyöreä, Honkavaara muistelee.
– Sitten tajusimme, että pakkauksen ei tarvitse olla täysin vuototiivis, koska jäätelö ei ole valuvaa vaan jähmeää. Pakkauksen välipohja saatiin lähes vuototiiviiksi, mikä tässä tapauksessa riittää. Teimme ensin pari pakkausmallia, jotka myyntipäällikkömme kiikutti asiakkaalle. Siellä seurattiin, miten ne toimivat asiakkaan prosesseissa, mitä tapahtuu, kun ne täytetään jäätelöllä ja mahtuvatko ne nätisti jäätelön myyntikärryyn. Pienen viilauksen jälkeen asiakas oli tyytyväinen.
Prosessissa korostuu juuri pakkausten tositilanteissa testaaminen sekä tiivis yhteistyö asiakkaan, pakkaussuunnittelijoiden, myyntipäällikön ja tuotannon kesken. Suunnittelu sisältää myös luovaa työtä, vaikka pakkausten ulkoasu tuleekin usein asiakkaan mainostoimistolta.
Pakkauksen suunnittelu alusta loppuun on monivaiheinen prosessi, joka Lahdessa hoituu kuitenkin vain noin kahdessa kuukaudessa.
– Pakkauksen rakenteen ja ulkoasun tulee tukea ja korostaa toisiaan. Annettuun ulkoasuun valitaan siihen sopivaa muotokieltä ja leikkauksia. Lisäksi varmistamme, että ulkoasu sopii valitulle painomenetelmälle ja teemme tarvittavat muutokset yhdessä asiakkaan kanssa, Favén kertoo.
Valtaosa Lahden tehtaan noin tuhannesta asiakkaasta toimii elintarviketeollisuudessa, mikä lisää pakkausten vaatimuksia. Uusiokuituista kartonkia voi käyttää sellaisenaan esimerkiksi pizza- ja mansikkalaatikoihin, mutta vuototiiviyttä vaativiin pakkauksiin tarvitaan barrier-suojakalvoja.
Pakkauksia uudistetaan koko ajan
Yli 99 prosenttia Lahdessa suunnitelluista pakkauksista myös valmistetaan Lahdessa, josta ne kuljetetaan arkkeina asiakkaan tiloissa koottaviksi. Lahdessa ei jalosteta puuraaka-aineesta materiaaleja, vaan tehtaalla käytetään Stora Enson eri kartonkitehtaiden kraftlaineri-laatuja pakkausten pintamateriaalina ja sisäosissa Heinolan tehtaan aaltopahvia.
Kokonaisvaltaisiin pakkausratkaisuihin sisältyy myös automaatiopalvelua, eli Stora Enson asiantuntijat suunnittelevat asiakkaalle pakkaamiseen tarvittavan automaation. Yksi Lahden yksikkö on keskittynyt pakkauskoneiden suunnitteluun.
Lahden pakkaustehtaalla valmistetaan vuosittain noin 10 000 eri tuotetta, joista liki kolmasosan suunnittelu päivitetään vuosittain.
– Kaupan logistiikassa tehokkuutta on lisätty esimerkiksi repäisytekniikoita kehittämällä. Pakkaus avautuu vaivattomasti ikään kuin tarjottimeksi, jolla tuotteet voi nostaa suoraan kaupan hyllylle. Pakkauksen ulkonäöllä on myös tänä päivänä suuri merkitys tuotteen myynnissä, Honkavaara sanoo.
Ympäristöajattelu näkyy kodinkoneiden pakkauksissa, joiden muovisia ja styroksisia sisätukia on alettu korvata aaltopahvilla. Tällaiset niin sanotut monomateriaalipakkaukset on helppo kierrättää.
Pakkausten ulkoasu seuraa nykytrendejä. Lahden muotoiluinstituutista pakkausmuotoilijaksi valmistunut Favén seuraa niitä työkseen.
– Tämän päivän pakkauksissa korostuu ympäristöystävällisyys. Monet asiakkaat haluavat nähdä malleja siitä, miltä nykyinen pakkaus näyttäisi ruskealla pohjalla. Myös kuvissa ja teksteissä suositaan yksinkertaisuutta. Tämä suuntaus sopii erittäin hyvin aaltopahville.
Asiakkaat voivat vertailla pakkausten mallivaihtoehtoja Lahden tehtaan DesignStudiossa esimerkiksi 3D-mallinnusten avulla. Stora Ensolla on maailmalla yhteensä 11 studiota, joissa työskentelee noin 70 pakkaussuunnittelun ammattilaista.
Artikkeli on julkaistu Terve Metsä -lehdessä 1/2023
Teksti Minna Kalajoki
Kuva Stora Enso